BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Travelog Air Asia - Australia

Salam semua geng blogger yg di sayangi dan di hormati sekalian....

Alhamdulillah, syukur ke hadrat illahi kerana dengan limpah kurnianya saya masih lagi bernafas di bumi bertuah ini. Sudah lama rasanya saya tidak update blog ini, berdebu dah.... (uhuk...! uhuk...! uhuk...!)

Sebenarnya tiada ape pun yg dibusykan, cuma xde masa yg sgt lapang utk menulis di blog ini tambahan pula saya terlupa kata laluan blog....hehe tapi, alhamdulillah hari ini telah diberi kesempatan itu. 

pssstt.....pssssssstt...! (mai sat nak habaq sat ni....) kisah saya ke Australia bulan lepas. Happy sgt dapat melawat negara orang... ye la sekali sekala melihat dunia luar...mana x sonoknyer kan.......


Negara Australia merupakan negara ke 6 terbesar di dunia kerana mengandungi banyak negeri di dalamnya. Antara negeri-negeri itu adalah seperti Tasmania, Perth, Adelaide, Sydney, Melbourne, Canberra dan Hobart. Namun pemergian saya ke Australia adalah atas sebab melawat adik saya yg sedang belajar di sana, jadi kami telah menetap di bandar Brisbane selama seminggu. First time menjejakkan kaki di sana, masyaAllah hanya tuhan saje yg dpt menggambarkan perasaan saya masa tu... bandar nya sangat bersih, tidak sesak dgn kenderaan, tiada motor (kalau ada pun motor jenis yg besar2 tu)..., angin yg dingin dan pemandangan yg indah2...nyaman je.. (sgt teruja ok!)


At first, i thought one week is too long, and always pray to quickly end this journey. Tapi setelah 3 hari berada di sana, dan semakin dekat nak balik....i've change my mind....why this journey is too short? and if can, i want added some more days. x puas rasanya berjalan di sana...(walaupun dah byk tempat pergi - keluar pagi balik malam, everyday~)...Antara tempat2 yg sempat dilawati:








Kenangan yang tidak dapat dilupakan semasa berada di sana??
Banyak. tapi yang paling x dapat dilupakan adalah masa nak ambil wuduk utk solat. Di sana takde masjid, org muslim kat sana solat secara sembunyi2. Kejadian berlaku di sebuah shopping complex, my sis dah pesan kalau ambil wuduk kat bilik "orang kurang upaya" tu nanti tekan "log" tuk kunci pintu bilik tu... dgn confidentnya saya pun masuk dan mencari butang "log" tu... belum pun sempat tekan, pintu dh tertutup (maklumlah canggih sangat.....otomatik), so butang "log" dah bertukar warna merah. Fikir ku dah kunci kot.... tiba2 tgh lipat2 seluar nak ambik wuduk, pintu terbuka!! seorg cleaner nak masuk bersihkan bilik tu, punya la terkejut... (terketar2....pucat kot muka masa tu)...she standing in front of me with her confuse eyes. she ask me what i'm doing here, and warning me.... i'm speechless... just can say, i'm sorry so many times (dah mcm amir raja lawak pulak)... nasib my sis come over and settle down the problems, fuhh!! rupanya my sis kata org2 kat sini tak suka tempat yg kotor2, kata mereka org muslim ambil wuduk, menyebabkan lecak... air melimpah atas lantai....diorg x berapa suka....(pembersih la kiranya)....

Hari ketiga kami sempat ke Gold Coast. Bandar Brisbane terletak berhampiran dgn bandar Gold Coast. Perjalanannya tidak mengambil masa yang lama, jadi kami menaiki train aje. Perbezaan antara Brisbane dan Gold Coast adalah, bandarnya....di mana bandar Gold Coast sedikit sibuk dan crowded berbanding Brisbane. Selain itu, penduduk Gold Coast ni lebih sosial sikit kerana terdapat byk kelab2 malam dan pub di tepi2 jalan. waktu malamnya sangat meriah... mcm syurga dunia la... bebanding Brisabane yang umpama utk golongan elite...dan agak berada... (my view of point jer....) 

Apa yang menarik di Gold Coast??
Banyak. antaranya kat sana terdapat taman tema seperti "Movie world" dan "Sea World". Tapi yang paling menarik, di Gold Coast ada masakan orang melayu - MAHARANI MALAYSIAN FOOD RESTAURANT (wahh....tolong promote ke hapa ni??? hahaha).... dalam kedai tu terdapat byk gambar2 artis yang pernah dtg makan di sana... antaranya Anuar Zain dan Aznil Hj Nawawi... so setelah beberapa hari tak makan sesuap nasi, mlm tu kami makan sepuasnya nasi..... (tetiba sgt menghargai sebutir nasi~) kami memesan set tomyam dan sayur kailan ikan masin. Sedap makan kerana lapar sebenarnya, masakannya ok2 jer... harga boleh tahan mahalnya! 



Detik2 hari terakhir, kami sempat ke Lone Pine Koala Sanctuary. Motif utama nak tgk koala depan mata. Alang2 tu tengok sekali beberapa binatang yang tak ada di Malaysia, tp terdapat di sana... contohnya, kangaroo, penguin, platypus dan wombat. (Tersangatlah jakun ok masa tu, tp sekejap je....pastu dah normal cam biasa....heheh). Yang menariknya, kami sempat bergambar kenangan bersama sambil memegang koala... 



Alhamdulillah, perjalanan kesana selama seminggu berjalan lancar dan diredhai. Jika ada peluang, inshaAllah saya nak kesana lagi tapi maybe ke Melbourne atau Tasmania pula... (sbenarnya tgh gigih kumpul duit nak ke korea~ hahaha....) anyway, sampai di sini dulu yer... semoga geng blogger terhibur membaca travelog yang x seberapa ni... tp saya 100% rekomen anda utk kesana.... jumpa lagi di lain ruangan... 

p/s: lain2 gambar ada di dlm FB ok.... check it out!

0 comments: